

Карантин поступово послаблюється, до життя повертаються різні сфери бізнесу. Хтось до цього часу не «дожив», бо довелось закритися, а хтось навпаки – у пандемії віднайшов шлях до розвитку. Як пережили вимушену павзу українські бренди одягу, декору та гастрономії — запитали у команди проєкту «Всі. Свої» та українських брендів.
Проєкт «Всі. Свої» популяризує локальні бренди та закохує в українське: за п’ять років він виріс у масштабну платформу, що об’єднує кілька різних видів діяльності. Спершу це був маркет для українських виробників одягу, взуття та аксесуарів. Зараз на платформіі шість тематичних маркетів: одяг та взуття, дім та декор, кераміка, гастрономія, дитячі товари, прикраси та подарунки.
Проєкт Всі. Свої заснувала Ганна Луковкіна у 2015 році. За час існування команда Всі. Свої відкрила три магазини, провела більше сотні маркетів, створила багато візуального контенту для брендів та спецпроєктів для медіа. Зараз це і маркети, і мережа магазинів на Хрещатику й у ТРЦ Lavina Mall, і онлайн-магазин vsisvoi.ua, а також вечірки та івент-простір на Десятинній у Києві. Загалом, зараз на платформі представлено більше 2000 брендів-резидентів.
Умови карантину негативно позначились на світовому бізнесі. Українські бренди на платформі Всі. Свої також були змушені пережити економічну кризу під час карантину. Купівельна спроможність населення зменшилась, отже, прибутки також були низькими. Окрім цього, доводилося платити оренду, адже у орендодавців теж свої інтереси.
Олександра, представниця українського бренду жіночого одягу VMMA: “В принципі, ми пережили цю кризу. Крім цього, у нас є власний шоурум і наш стенд у Lavina Mall. Ми не плануємо виходити з цих магазинів (Всі. Свої – прим. авторки), плануємо лише розвиток. Спочатку червня все було дуже добре, нарешті люди почали купувати, зараз йде спад. Але це нормально, люди вже купили літню колекцію, тому це звична річ”.
Команда Всі. Свої продовжувала співпрацю та намагалась підтримувати своїх резидентів навіть під час жорсткого карантину, коли вся офлайн робота стала на павзу. Так, Всі. Свої продовжували генерувати контент для брендів (речі українських дизайнерів були задіяні в онлайн-зйомках, що стали трендовими під час карантину), забезпечували комунікаційну та PR-підтримку для локальних виробників. Також для підтримки малого бізнесу проєкт залучив великий бізнес, генеруючи спільні акції (як комерційні, так і благодійні). Свої івенти Всі. Свої адаптували під формат онлайну, аби резиденти могли і далі продавати свій товар, коли магазини та шоуруми були зачинені.
Команда Всі. Свої: Сьогодні вже можна зробити деякі висновки, як карантин вплинув на бренди. Ми бачимо, що більшість локальних виробників учились адаптуватись, як і ми. Закрилося дуже мало брендів — саме ті, хто не зміг вчасно зорієнтуватися. Більшість перейшли в онлайн або знизили обсяги виробництва. Деякі марки закрили шоуруми та зосередились на розвитку сайтів і соцмереж. Дехто додав до асортименту зручні речі — худі, футболки, спортивний та домашній одяг. Були й такі, хто використав цей час для створення нових колекцій чи зміни концепції. Бачимо також, що бренди влаштовували розпродажі, аби продати старі колекції.
Виробники декору та речей для дому, навпаки, говорять про збільшення продажів — меблі, свічки, текстиль, посуд та інше теж продають онлайн або навіть відкривають свої шоуруми.
Гастрономічні бренди також все більше йдуть в онлайн. Під час карантину частина гастрономічних виробників займались соціяльними ініціятивами, безконтактною доставкою, а також зробили подарункові набори.
Більшість брендів одягу на платформі також залишилась. Пояснюють: саме фізичні магазини найкраще працюють для залучення нових покупців.
Сергій, представник українського бренду одягу та аксесуарів Duck Side: “Зараз для нас це (Всі. Свої – прим. авторки) – велика платформа для реалізації. Звісно, у зв’язку з останніми подіями довелось гарно викручуватись і намагатись тиснути на онлайн-формат, але поки такі великі фізичні магазини дають більше розголосу. Це працює як сарафанне радіо: людина прийшла, доторкнулась, подивилась, розповіла іншій. Поки це незамінно, адже в онлайні людина просто бачить картинку візуально. Так покупець може оцінити нашу якість в реальності.”
Однак, сплата оренди для певних брендів виявилась справді проблемою. Певна частина українських виробників не змогла впоратись із економічною кризою та вийшла із платформи. Та для інших умови карантину стали приводом приєднатися до Всі. Свої. Дехто, аби зберегти свої позиції, намагався переформатуватись. Однак, це також було нелегко.
Сергій, представник українського бренду одягу та аксесуарів Duck Side: “У людей все змінилось, ніхто не знає, що буде далі. Ми навіть перестали виробляти одяг, бо він став непотрібним. Певний час ми робили на замовлення медичні маски для фармакологічних компаній і без заробітку для себе віддавали їх на передову. Орендодавець (швейного цеху – прим. авторки) побачив, що ми працюємо і, певно, подумав, що й заробляємо. Тому не пішов нам на поступки. Тому, звісно, ми покинули цю територію.
Після введення загального карантину, Всі. Свої скасували всі офлайн активності. Та зараз, коли країна повертається до звичного життя, Всі. Свої також поступово відновлюють роботу: спочатку магазини, потім маркети на Десятинній, 12. Але команда розуміє, що загроза не минула, тому розробила правила як для співробітників, так і для резидентів, відповідно до рекомендацій МОЗ.
За правилами карантину, на вході у відвідувачів вимірюють температуру. Маски та антисептики – незамінний сучасний атрибут – також must have. Окрім того, персонал Всі. Свої проводить регулярну дезінфекцію примірочних, поверхонь та вологе прибирання.
Аби вберегти відвідувачів від зараження коронавірусом, команда проєкту також розмістила на локаціях інформаційні плакати з правилами поведінки під час пандемії та нанесла розмітки через кожні 1,5 метри у місцях, де може виникнути черга. Всі. Свої збільшили кількість примірочних та обмежують кількість людей, які можуть одночасно перебувати у приміщенні, аби уникнути черг та скупчення людей. Після примірок одяг відпарюють, аби уникнути ризиків зараження.
Більшість українських брендів змогли подолати кризу та працюють у звичному режимі. Це – хороший показник адаптивності українського малого бізнесу. Тому, якщо ви, як і ми, хочете підтримати українських виробників – гайда сюди.