

Ми часто роздумуємо над тим, яким буде світ майбутнього і як виглядатиме людина через кілька-надцять-сот-тисяч років. Думаємо про майбутню інфраструктуру, інституції, суспільний устрій та навіть людську фізіологію. Чи задумувались ми колись про те, якими нас уявляли покоління, чиїми нащадками ми є, покоління, які створили основу для розвитку та існування нас теперішніх? Що ж, нижче читайте кілька сюжетів, зачерпнутих з популярних фільмів.
Космічний туризм
У стрічці Стенлі Кубрик демонструє комфортний космічний транспорт, який розрахований на туристів та людей, які подорожують в космос у комерційних цілях.
Що ж, усім відома мережа дійсно існує досі, та висоту не підкорила. А от у 2019 були чутки, що внучка засновника Періс Гілтон має намір купити пансіонат на Закарпатті. Таке от майбутнє у нас.
Комерційні польоти все ж з’явилися у 2001 році, але сягають вони тільки Міжнародної Космічної Станції. Дозволити собі їх можуть виключно вдосталь заможні особи, оскільки вартість такого польоту може сягати 40 млн доларів. Американець Річард Герріот у 2008 зізнався, що віддав більшу частину своїх статків заради такого експіріансу.
Сьорбати вино у місячному ресторані з видом на Землю людство буде не скоро, проте NASA планує якнайшвидший старт комерційних дослідницьких місій на Місяць.
Більше того метою програми “Артеміда” є створення поселення на Місяці і поштовх до подорожі на Марс. Для цього у 2019 NASA заручились підтримкою SpaseX, чий директор Ілон Маск не полишає ідею колонізації Марсу. І, до речі, одну ідею роману, який ліг в основу фільму, SpaseX реалізували — у 2015 вони зуміли посадити ракету Falcon 9 вертикально назад на Землю для подальшого використання. Нещодавні ж успіхи Маска ви ще пам’ятаєте, а стрім з МКС є на ютубі.
Також варто зазначити, що конгломерат Virgin Group має космічне крило, яке активно працює над SpaceShipTwo — космічним кораблем для подорожей. А ще один прогресивний проєкт космічного туризму Bigelow Aerospace у березні 2020 закрився через економічну нестабільність, викликану спалахом вірусу COVID-19.
Що ж, про подорож до Юпітера у наш час не можу бути мови, проте наші сучасники відзначились іншими космічними ініціативами. У 2015 PornHub розпочав збір коштів для першого порноролика у невагомості.
Медицина
Важливим у фільмі є використання технології анабіозу. Про анабіоз вчені, фантасти та просто охочі побачити майбутнє мріють уже більше 100 років. Він ще знадобиться у медицині, для того, щоб безпечно транспортувати важкохворих або поранених, не втрачаючи дорогоцінні хвилини. В 2000-их деякі дослідники заявляли, що їм вдалося на короткий час призупинити життєдіяльність собак або гризунів, та над людиною відкритих експериментів не було.
Проте ми зробили інше відкриття, яке скоро даруватиме змогу жити довше — регенеративна медицина. У 1954 році вперше в історії людині пересадили нирку; у 2004 доктор Ентоні Атала з командою бувально зліпили (тканинна інженерія, хех) і пересадили дорослий сечовий міхур, використовуючи тканину пацієнта; а згодом член команди Тао Жу звернув увагу на звичайний офісний принтер і після написання спеціального програмного забезпечення стартували експерименти з тривимірним друком органів.
Уже зараз це відкриття дає змогу військовим, потерпілим внаслідок аварій, чи людям з вродженими патологіями повертати втрачені частини тіла. Також така технологія знадобиться для фармакологічних досліджень, так еко-активісти видихнуть з полегшенням, коли косметику випробовуватимуть не на песиках, а на надрукованій шкірі.
Та й без біологічних конструкцій 3D-друк може дарувати життя. Відомий випадок, коли пацієнта врятували від ракової пухлини, оперативно створивши на 3D-принтері титановий імплант грудної кістки та ребер.
Поряд з цим стрімко розвивається біоніка. Через електричні вузли зв’язку сучасні протези безпосередньо взаємодіють із нервовою системою і дозволяють миттєво забігати на гірські породи.
А у 2019 році зроблені перші кроки до сенсорної віддачі від протезу, що повинно ще більше обмежити від дискомфорту та небезпек.
Медіа
У кінострічці на розгубленого Марті вискакує величезна голографічна акула, яка є рекламою нової частини “Щелеп”. Сьогодні вчені роблять ставки на цифрову голографію, стверджуючи, що скоро нам не знадобляться матеріяльні об’єкти для візуалізації. Такі заяви мають вмотивоване підґрунтя, адже голограми уже активно використовуються. Наприклад, нобелівський лавреат Карл Віман у 2015 році провів лекцію в Стенфорді у вигляді голограми.
У тому ж році Microsoft презентували Holographic — окуляри доповненої реальності. З їхньою змогою, до прикладу, студенти поряд з викладачем бачитимуть модель людського мозку, який у реальному часі можна буде ділити на секції чи дивитись у розрізі. Інженери та архітектори, використовуючи доповнену реальність, зможуть враховувати недоліки, які стають видимі уже в процесі реалізації проєктів.
Голограми уже використовують у музеях і навіть на концертах. У 2012 на фестивалі Coachella виступав давно померлий Тупак Шакур, а у 2020 його голограма повинна представити свіжий дроп від Supreme.
Особливо вчені мріють про 3D-фільми без окулярів і екранів. Та поки що стосовно кіна є інша цікава новина. Microsoft разом із Warner Bros. презентували нову технологію запису і зберігання фільмів. Так, майже 76 ГБ першого “Супермена” були записані на невеличку пластинку кварцового скла.
Екологія
Повернувшись з 2015 на початку фільму (1:40), док демонструє апґрейд його машини часу — енергогенератор Mr. Fusion, котрий працює на побутових відходах. Це дуже важливий момент, оскільки автори замінюють токсичний і радіоактивний плутоній на бананову шкірку та баночку із залишками пива, сподіваючись, що люди майбутнього розберуться з деякими енергетичними і екологічними питаннями.
До певного часу переробка сміття стосувалася, переважно, його спалювання. Ця практика започаткована у XIX ст. при заводах, згодом стала повноцінною гілкою енергетики. З одного боку, об’єми сміття зменшуються, з іншого ж наноситься великий удар екології через викид парникових газів. Як рішення проблеми розвивається біологічна переробка відходів, котра, крім температурних режимів, використовує ще комплекс ферментів та бактерій. Щодо синтезу енергії, то все більше уваги приділяють відновлювальним джерелам енергії. На 2015 19,3% виробленої у світі енергії припадали на ВДЕ, а у 2018 році — 26%.
Стосовно автомобілів, то ми повертаємось до електродвигунів (перші автомобілі не знали внутрішнього спалювання). Чутки про перспективний спортмобіль Tesla у 2006 році змусив заворушитись конкуренців: General Motors презентують Chevrolet Volt; Nissan береться за розробку доступного Leaf; а віртуозні автомеханіки почали реставрувати культові моделі, обладнуючи їх електричними батареями. З квітня 2019 року усі автомобілі Tesla отримують “автопілот”, тому можливо ми хоча б виправдаємо уявлення майбутнього з фільму “Я робот”(2035 рік).
Крім того, за останні роки помітний бум на альтернативний електричний транспорт. Заснована у 2012 році компанія BoostedBoard швидко набула популярності. Можливо, через те, що їхні борди постійно використовував Кейсі Нейстат.
А український електровелосипед взагалі встановив світовий рекорд з дальності пробігу на одному заряді.
Права тварин
Проводячи тест на репліканта, головний герой ставить перше запитання: “Вам подарували гаманець зі шкіри…”, піддослідна відповідає: “Я не прийму його, і заявлю на цю людину у поліцію”. Таке занепокоєння тваринами у фільмі викликано екологічною катастрофою.
Насправді, тут ми доволі швидко прогресуємо. Практичного кожного року якийсь відомий бренд відмовляється від використання хутра: 2015 — Hugo Boss, 2016 — Giorgio Armani, 2017 — Michael Kors, 2018 — Versace та Gucci, 2019 — Victoria Beckham. Модний дім Chanel зовсім відмовився від шкіри екзотичних тварин, хоча вироби зі змій, ящірок та крокодилів формували значну частку прибутку. Навіть Dr. Martens відомі своєю якісною шкірою, створили лінійку Vegan в якій крім взуття створюють гаманці та сумки.
Ну і як знову не згадати компанію Ілона Маска? У 2019 році Tesla представили Model 3 з салоном із штучної шкіри, а через короткий час у покупців з’явилась нагода купити і дві інші автівки Model X та Model S з такою ж комплектацією.
Місто
Погодьтеся, дещо депресивна атмосфера створена Рідлі Скоттом — це радше умови, яких наші попередники не бажали побачити наживо. Нижня частина міста — тісна гуща мультикультурної бідноти, для якої головним джерелом світла вночі є величезні рекламні дисплеї з кока-колою та китайською продукцією.
Такі портрети консюмеризму у сьогоденні є одним із джерел світлового забруднення. В нещодавньому дослідженні вчені стверджують, що така кількість світла найближчим часом призведе до вимирання значної кількості комах, що в подальшому призведе до ще більших втрат.
З рекламними вивісками борються більшість європейських країн задля збереження культурного та історичного ландшафту міст. Та менш розвинуті країни інколи нагадують пейзажі моторошних антиутопій.
автор: Богдан Мальований
теги: фільми