

Цього року Марк Цукерберґ наважився втілити у життя інтеґрацію своїх компаній — Messenger, Instagram та Whatsapp. Це лише перша частина амбіційного плану, адже авдиторія кожного з цих сервісів — 1 млрд. користувачів. За цим стоїть не лише благородна мета: зробити спілкування людей більш зручним. Є й більш праґматичні цілі. Тож що загрожує Facebook, та як Цукерберґ надумав його врятувати?
З того часу, як Facebook купив WhatsApp та Instagram, обидва сервіси значно наростили свою авдиторію. А Facebook, навпаки, переживає не найкращі часи. Компанію постійно звинувачують у поширенні дезінформації. До того ж, суспільство ще пам’ятає скандал із Cambridge Analytica, коли приватні дані мільйонів користувачів виявились в розпорядженні у сторонньої компанії. Ці та інші проблеми уповільнили ріст Facebook та нанесли шкоду репутації соцмережі. Саме через це з 2018 року Цукерберґ виношує план більш щільної інтеґрації своїх сервісів.
З недавніх пір користувачам інстаґраму та вотсапу відразу висвічується, що ці додатки “From Facebook”. Якщо ж заходити у сам Facebook, то людина бачить зображення всіх основних компаній, які входять до імперії Марка Цукерберґа: Instagram, Messenger, Whatsapp та Oculus, над якими височіє назва “Facebook”.
Тепер Facebook зробив ще один крок до наближення взаємної інтеґрації своїх сервісів. Він дозволив користувачам Messenger та Instagram писати повідомлення з одного додатка і інший. Перед цим додаток Instagram кардинально переробив систему своїх приватних повідомлень, розширивши її функціями, взятими з Messenger. По суті, інтерфейс DM (Direct Message) тепер виглядає, як Messenger від Facebook: реагувати на повідомлення можна не тільки сердечком, а цілою палітрою смайликів, також є можливість відповідати на конкретне повідомлення.
Цим злиттям Цукерберґ порушив обіцянку, дану розробникам цих соцмереж. У 2012, коли Facebook купував Instagram, та у 2014, коли ця компанія купувала Whatsapp, Марк Цукерберґ казав, що цим компаніям буде забезпечена повна автономія. Про це ж заявив один із розробників Whatsapp, Ян Кум, після підписання угоди. Він сказав: “Якби партнерство з Facebook означало, що нам доведеться відмовитись від наших принципів та цінностей, угоди про покупку не було б”. Але зараз бачимо, що автономію цих компаній серйозно порушено.
В інтернеті одразу почалась дискусія, адже такі новації в способі комунікації дають більше можливостей сталкерам чи просто “надто наполегливим” людям. Тепер, наприклад, щоб написати комусь, хто користується лише Instagram, не обов’язково мати також профіль в цій соцмережі. Достатньо, аби у вас був Messenger у Facebook. Проте, в Instagram на це відповіли, що в людей буде можливість вибирати, чи хочуть вони отримувати повідомлення від користувачів Facebook, чи ні.
Instagram та Whatsapp — це сервіси, які мають авдиторію більше мільярда користувачів. Інтеґруючи повідомлення між Messenger, Instagram та Whatsapp, Facebook сподівається закріпити власну перевагу на ринку обміну приватними повідомленнями на довгі роки й перешкодити розпаду компанії, якою активно займається антимонопольний комітет у Вашинґтоні.
Проте об’єднання цих сервісів є складним хоча б з технічної точки зору. На відміну від Messenger та Instagram, WhatsApp не зберігає повідомлення та взагалі тримає мінімум даних про своїх користувачів. Крім того, це єдина зі служб обміну повідомленнями, яка на цей час використовує наскрізне шифрування за замовчуванням. Цукерберґ пообіцяв, що з часом в усіх його додатках працюватиме цей спосіб шифрування.
Ідея з об’єднанням сервісів призвела до суперечок всередині компанії. Співзасновники Instagram, Кевін Систром і Майк Кріґер, покинули свої посади після того, як ефемерний план Цукерберґа став реальністю. Засновники WhatsApp, Ян Кум та Брайан Ектон, також пішли з компанії з подібних причин.
Рішення про взаємну інтеґрацію також критикують американські політики. Ро Ханна, демократ із Каліфорнії, розгромив ідею цих змін на підставі антимонопольного законодавства. “Ось чому слід було приділяти набагато більше уваги придбанням Facebook. Уявіть, наскільки іншим був би світ, якби Facebook мусив конкурувати з Instagram і WhatsApp”, — заявив він.
У 2019 році співзасновник Facebook Кріс Г’юз також закликав компанію розпастися. Він стверджував, що Facebook має монополію у соціяльних мережах, оскільки в нього немає конкурентів, а в користувачів — вибору. Тоді ж до критики рішень Facebook долучився тепер вже новообраний президент США Джо Байден.
У справи Facebook може втрутитись також Федеральна торгова комісія. Компанія Facebook вже була предметом антимонопольного розслідування.
Судова заборона завдасть серйозного удару Facebook та знівелює зусилля компанії об’єднати свої послуги. Що може ще більше наблизити компанію до розпаду.
І лише за умови, що Facebook, WhatsApp та Instagram співпрацюватимуть між собою щільніше, Вашинґтону буде складніше прийняти рішення про розділення Facebook на дрібніші компанії.
Суперап — це додаток, за допомогою якого можна робити практично все. Зараз вони активно набирають популярність у Китаї та інших країнах східного регіону.
Зважаючи на те, як динамічно розвиваються технології, користувачі все частіше хочуть мати all-in-one. Адже сьогодні додатки існують майже для всього. Більшість послуг також переведено “у цифру”. Тож, щоб не мати з десяток різних додатків, простіше, аби все було зосереджено в одному суперапі.
У Китаї, наприклад, існує WeChat. Спочатку він був просто месенджером для повідомлень. Але тепер китайці за допомогою цього додатку оплачують проїзд у транспорті, планують прийом у стоматолога, купують страхівку etc.
Facebook не може не помічати успіх китайських суперапів. У квітні минулого року американська соціяльна мережа інвестувала 5,7 млрд доларів в індійську платформу Jio Platforms. Завдяки кардинально низьким цінам на свої послуги, Jio швидко став найбільшим мобільним оператором країни.
Тепер Facebook за допомогою Jio планує захоплювати індійський ринок. Наприклад, мобільний оператор має намір допомогти мільйонам кіран (локальним міні-магазинам) нарешті перейти від готівки до цифрових платежів. Вже зараз багато таких магазинів приймають замовлення продуктів через WhatsApp, що робить їх перспективними для Facebook Pay (який поки що не доступний в Індії) або навіть Novi (криптовалюта Facebook, яка ще перебуває на стадії розробки).
Ще один плюс для Facebook: Індія нещодавно запровадила заборону на використання китайських додатків. Серед них той самий WeChat.
Facebook має низку причин більш щільно інтеґрувати Messenger, Instagram та Whatsapp. І зручність для користувачів стоїть далеко не на першому місці. За рахунок менших сервісів Facebook планує відновити репутацію та збільшити авдиторію. Однак, соціяльна мережа Цукерберга може заподіяти собі ще більше шкоди. Адже токсична репутація Facebook може перекинутись на Instagram і Whatsapp. Скандали, що виникають на тлі потенційного об’єднання ні про що хороше не свідчать. Авдиторія може відвернутись від усіх трьох сервісів. Невирішеними залишаються також складності із конфіденційністю даних користувачів та технологічні проблеми, які можуть виникнути при інтеґрації.
Бізнес-амбіції Цукерберґа теж нікуди не зникли. Тепер Facebook нарешті знайшов конкурентів у вигляді суперапів. Поки що найбільш практичне і успішне втілення у життя вони отримали в Китаї. Проте, Facebook явно дивиться в їхній бік з надією досягти такого ж успіху.
Дії компанії виглядають досить відчайдушно. Як це вплине на користувачів, спрогнозувати важко. Схоже, у Fаcebook не до кінця усвідомлюють, якими можуть бути наслідки. Зрозуміло одне: зважаючи на технічні складності та ціну інтеґрації основних підконтрольних Facebook сервісів, відбудеться вона ще не скоро.
автор: Зайонц Артур