

Світова музична індустрія помітно постраждала від наслідків епідемії коронавірусу. Обмеження підштовхнули клубних менеджерів і музичних промоутерів шукати дистанційні форми для вечірок. Найкмітливіші швидко налаштували онлайн-програму. Найвигадливіші проводили івенти в іграх, як от концерт Тревіса Скота у Fortnite чи фестиваль Block by Blockwest у Minecraft. Як усі ми, діджеї змінили стіни клубів на власні 4 стіни. А якщо можна не лише слухати інших? Якщо самому стати домашнім діджеєм – не так складно? Розповідаємо, як це зробити за допомогою інструменту apipad.live.
Що таке apipad.live?
Apipad – веб-інструмент для креативного дозвілля, вигаданий Сашею Поляковим і розроблений Андрієм Яковенко. Власне, apipad.live – це адреса сайту, на якому можна міксувати відео та аудіо із трьох платформ – Youtube, Vimeo та Soundcloud.
Багато молодих людей знайомі зі станом «серфінґу» мережею від одного треку до іншого впереміш зі смішними Youtube-відео, інтерв’ю із улюбленими музикантами, лекціями поп-філософів чи химерними блогами. Дехто із «серферів» навіть може жартома вмикати відео одразу із двох чи трьох вкладок – подивитися, що буде, якщо поєднати передвиборчу промову Зеленського із заставкою «95 кварталу». Апіпад дозволяє міксувати вкладки в одному місці. Там також можна виділяти і зациклювати фрагменти, ставити мітки для швидкого перемикання між ними та коригувати гучність фрагментів.
Як виникла ідея?
«Все почалося з того, що 2017-го року я вийшов із тривалої медитації і подумав: було б прикольно зробити аналог “трактора” у вебі» – розповідає співзасновник проєкту Саша Поляков. «Трактор» – Traktor DJ Studio – програма для зведення музики, яку треба завантажувати на лептоп чи планшет. Апіпад завантажувати не треба, досить просто зайти на сайт.
«Тоді я почав шукати подібні речі, але знайшов лише одну штуку, і то вона не працювала. Називалася, здається, Link mixer чи якось так. Там точно було слово “mixer”. Дуже незручний сайт із дизайном у дусі 2000-х» – каже Саша. – «Напевно, цей “міксер” наштовхнувся на заборони через авторське право чи якісь технічні перепони. Посилання, яке я намагався вставити, не спрацювало».
Після глибшого дослідження теми Поляков і сам наштовхнувся на купу обмежень. Основне з них – це те, що не можна змінювати контекст аудіо та відео із відкритого доступу. Проте на той момент уже існував сервіс COUB (заснований 2012 року) та схожий застосунок Vine (заснований 2013 року) від Twitter. Обидва проєкти якось уживалися із жорсткою політикою щодо копірайту. Це і надихнуло авторів все ж втілити свою ідею. Безпосередньою розробкою Андрій Яковенко займався приблизно півтора роки. «Нічого такого в Україні та світі немає» – запевняє він. «Згадується лише семплер Дорна» – сміється Андрій – «але він заточений лише під Youtube і має інші функції».
В чому суть?
Завдяки охопленню трьох основних аудіо/відео платформ, апіпад розширює музичний діапазон діджеїнґу. Фокус додатку лишається на музиці, але це цілком робочий інструмент для аудіовізуальних підбірок. Можна поєднати репортаж про протести Black Lives Matter із улюбленим гіп-гопом, лекцію Жижека про капіталізм із кліпами Брітні Спірс чи переозвучити короткометражку Девіда Лінча. Платформа робить цитування елементарним процесом: буквально copy-paste – і готово!
Основна мета apipad.live – розвиток творчого веб-дозвілля. Щоб не лише споживати, а й одразу створювати щось нове та неочікуване. Саша називає це “реляційною практикою” щодо освоєння нових аудіальних просторів: «Це завжди про магію процесу. Коли граєш, майже не можеш передбачити результат. Більш-менш довільно збовтуєш контент – а потім або дивуєшся, або жахаєшся».
Хто взагалі на цьому грає?
Головна формальна задача апіпаду – залучення сторонніх користувачів, які знатимуть застосунок і періодично користуватимуться ним у житті. Поки що активних відвідувачів у сайту небагато. Через побоювання щодо авторських прав, проєкт не має ані робочих способів монетизації, ані спонсорів. Зараз можна лише підтримати його пожертвою. Якщо хочете – вам на Patreon. А поки Саша та Андрій думають над тим, як заробляти і розвивати свій діджейський пульт для інтровертів, єдиним способом розвиватися лишаються «apipad-сесії» із різними музикантами.
Презентація проєкту відбулася на київському 20ft radio. Радіо також прийняло подальшу серію сесій, там і досі відбуваються ефіри апіпаду. Пізніше сталася окрема презентація у Pinchuk Art Center. Одним із найбільших ефірів був карантинний стрім на hromadske. Для авторів проєкту цінні відгуки. Хтось каже, що це дуже весело. Іншим слухачам тривожно від перенасичення звуками. Але все залежить від контенту. Так чи інакше, Apipad – це продовження практики домашніх тусовок. Тому грати на ньому варто не лише у клубах. Спробуйте і собі довільно збовтати останні відео з історії вашого Youtube і подивитись, що вийде. На сторінці апіпаду є коротенька інструкція з користування.
Які плани після карантину?
«Було б круто вписатися у галерейний контекст, супроводжувати виставки» – ділиться планами Саша Поляков – «Також хотілося б грати підбірки за певною темою. Наприклад, шукати актуальні теми в різних країнах за пошуковими запитами – і робити сесії про це». За час карантину відбулося ще 4 ефіри апіпаду. Велика серія тематичних сетів скоро відбудеться у співпраці з формацією Biorhythm.
Суто технічно apipad.live потребує косметичного ремонту. Автори планують доповнити ґайд для користувачів, зробити більш юзер-френдлі дизайн і загалом орієнтуватися на мас-маркет. «Можна ще додати кілька корисних функцій, таких як зберігання плейлистів, папки для підбірок чи функцію прев’ю фрагменту при наведенні на нього мишкою» – каже Андрій Яковенко.
Якщо вам сподобалася ідея – можете допомогти власною участю, себто, почати грати на сайті. Або підписатися на Patreon проєкту. Слідкувати за наступними apipad-сесіями найлегше на Facebook-сторінці інструменту.
автор: Данило Грабар
теги: саундмікс